» . |
پیغام مدیر : محمد رضا ابطحی مقدم
(((بسم الله الرحمن الرحیم )))
که را می جویی ؟
گاه از غم او ، دست زجان می شویی
گه قصه ی او به درد دل مـــــی گویی
ســـــرگشته چرا گرد جهان می پویی
کو از تو برون نیست ، که را می پویی
// مولوی //
بزرگان پهنایی
رویدادهای روستای پهنایی
تصاویر شهدای پهنـــــــایی
محصــــــولات کشـــــــاورزی پهنایی
پروژه ها و اقدامات انجام شده توسط دهیاری پهنایی
تصاویر اماکن عمومی روستای پهنایی
آمــــوزش و ترفــــندهای رایانه ای
مطالب سیاسی و فرهنــــگی
مطالب مــذهبی واســـلامی
مطالب هـــنری وعاشقانه
نکته های جالب از هرجا
مناسبت های مختلف
مطالب بهــداشتی
مطالب آموزشی
مطالب متفرقه
تصاویر دیدنی
مقاله ها
سخنان مقام معظم رهبـــــری
سخنان گهربارحضرت امام خمینی (ره)
برای جستجو در همین صفحه وبلاگ واژه کلیدی مورد نظرتان را وارد کنید :
بازدید امروز: 51 نفر
بازدید دیروز: 11 نفر
کل بازدید: 154901 نفر
انقلاب اسلامی ثمره عاشورای حسینی
انقلاب اسلامی ایران از قیام عاشورا بهره های بسیاری برده است، اساسی ترین تاثیر آن الگوسازی از عاشورا بود که موجب شد، عموم با تأسی از امام حسین(ع) از تهدید، کشتار، ارعاب و خشونت حکومت هراسان نشده و در ترسیمی ذهنی و عملی، حرکت خود را عاشورایی و حسینی دانسته و به پیروزی مطمئن بودند، حتی اگر کشته شوند.
**************
انقلاب اسلامی ایران از قیام عاشورا بهره های بسیاری برده است، اساسی ترین تاثیر آن الگوسازی از عاشورا بود که موجب شد، عموم با تأسی از امام حسین(ع) از تهدید، کشتار، ارعاب و خشونت حکومت هراسان نشده و در ترسیمی ذهنی و عملی، حرکت خود را عاشورایی و حسینی دانسته و به پیروزی مطمئن بودند، حتی اگر کشته شوند.مذهب تشیع در امر حکومت قایل به اندیشه های پیشینی است، یعنی از قبل برای حاکمیت تئوری و نظریه دارد و هیچ وقت امر اتفاق افتاده را به صرف این که غالب و قوی است و می تواند اعمال حاکمیت کند نمی پذیرد. تشیع امامت و رهبری جامعه را مختص عده ای خاص و برگزیده می داند که مشروعیت و حقی اصیل و الهی دارند. حق ولایت و هدایت مردم، امری مقدس و فرا انسانی است گرچه در وجود انسان هایی ویژه تبلور می یابد و جاری و حاکم بودن امر امامت بنا به خواسته مردم یا به نوعی پذیرش و استقبال مردم موثر و عملی می شود، اما عدم توجه مردم، ساقط کننده حاکمیت الهی امامان نیست. ...
در تشیع بر خلاف تسنن حاکمیت امری برنامه ریزی شده و برخوردار از شرایط خاص است، تشیع حکومت را در قالب حکومت نخبگان سیاسی، شورایی و یا اجماع نمی پذیرد و از همه مهم تر این که تشیع به هیچ وجه روش تسلط یا سلطه سیاسی را به عنوان یکی از روش های به حکومت رسیدن، همچنان که در مذهب تسنن است نمی پذیرد، در این مورد خاص تشیع مبارزه و تلاش را برای از بین بردن ظلم و سلطه وظیفه پیروان خود می داند و قیام عاشورا به عنوان اصیل ترین حرکت ضد استبدادی بر ضد ظلم و سلطه، نمادی از جدی ترین تلاش امتهای شیعی برای برافکندن بنیان سلطه ای غیرمشروع و ظالم است که در دوران های بعدی به عنوان الگو و شاخص حرکت ستم ستیزی و ظلم برافکنی شیعیان مطرح بوده است.
قیام عاشورا به صورت یک نهضت، دارای پیام های روشنی است، بنیادی ترین پیام عاشورا نپذیرفتن ظالم و حکومت غیر محق و نامشروع است. برقراری «عدالت سیاسی» به عنوان اساسی ترین وجه حرکت عاشورا مطرح می شود اینکه حکومت و رهبری جامعه باید به دست صاحبان محق و مشروع برگردد و از انحراف مکتب اسلام جلوگیری به عمل آید.یکی دیگر از پیام های عاشورا این است که در مقابل ظالم و ذلت سیاسی باید به هر طریقی ایستاد، مبارزه و حتی در صورتی که حاکمیت غالب و بیش از حد قوی باشد باید ادامه پیدا کند زیرا حکومت غیرمشروع و مستبد در هیچ حالتی پذیرفته نیست و عاشورا در فضایی رخ داد و نشان داد که آرمان گرایی و مبارزه کلامی برای ظلم ستیزی کافی نیست و شهادت و از جان گذشتن یکی از راه های مبارزه و نشان پویایی و موفقیت هر نهضتی است. در اندیشه سیاسی تشیع مبارزه دارای خصوصیاتی از قبیل شهادت طلبی، عملگرایی، ایثار، همیشگی و همه گیر بودن و همچنین الگو سازی و الگوپروری است.
آنچه در مورد انقلاب اسلامی آن هم در ارتباط با قیام عاشورا مطرح است این است که انقلاب در چارچوبی از تئوری حکومتی صورت گرفت، انقلاب اسلامی با رهبری امام(ره) بر این محور تکیه می کرد که اگر اسلام به درستی تفسیر شود می تواند یک ایدئولوژی مترقی برای مدیریت و پیشبرد جامعه باشد و توانایی آن را دارد که ایران را نوسازی کند، امکان عدالت و توزیع منصفانه ثروت را فراهم آورده و جامعه را در مقابل سلطه فرهنگی و استعمار اقتصادی بیگانگان حفظ نماید.
روند حاکم بر انقلاب این گونه بود که اسلام می تواند همه گروه های مردم را در قالب یک نظام اعتقادی مشترک متحد و هماهنگ سازد و شرایط را برای استقلال و توسعه فراهم آورد. این روند در شرایطی رشد کرده بود که سیاست های رژیم در فضایی از استبداد و وابستگی رقم می خورد، برنامه های ضد ارزش و ضد فرهنگی رژیم همراه با فساد اخلاقی و اقتصادی دربار نوعی حقارت سیاسی و تحمیل و ذلت خارجی را در جامعه بروز می داد، این شرایط دقیقاً مخالف روح و اندیشه ای بود که رهبری انقلاب به آن تأسی می جست یعنی قیام عاشورا، که حضرت امام(ره) حکومت پهلوی را به دلیل استبداد و وابستگی و فساد سیاسی و اقتصادی و به ویژه رابطه با اسراییل، حکومتی یزیدی می دانست که باید بر ضد آن قیام شود.
از دید حضرت امام(ره) حاکمیت محمدرضا، نامشروع، ذلت بار و فاسد بود که با وابستگی به امریکا و اسراییل باعث خواری مردم مسلمان ایران شده بود. ایشان ماهیت حکومت را مخالف پیام «هیهات منا الذله» قیام عاشورا ارزیابی می کردند. بر این اساس مردم را به پیروی از عاشورا به ویژه در ایام محرم به مبارزه با ستم پهلوی فرا می خواند و انقلاب را عاشورایی و ستم ستیز می دانست.
رهبر انقلاب، حاکمیت رژیم پهلوی را به مانند حکومت امویان انحراف از اسلامی می دانست که باعث ضربه زدن به اسلام و مکتب حسینی شده است.
یکی از تاثیرات عاشورا در انقلاب اسلامی تبلور مفهوم شهادت طلبی و ایثار است، قیام کربلا در این وادی پیامی روشن و صریح دارد و آن این است که هر حرکتی برای تاثیرگذاری و به نتیجه رسیدن نیاز به هزینه هایی انسانی دارد، یعنی در قاموس عاشورایی شهید شدن یکی از راه های مبارزه است، این روح شهادت طلبی در انقلاب، مکانیسمی از مبارزه بود که حاکمیت را دچار بی تصمیمی و سردرگمی کرد تا این که متوجه شد در مقابل روحیه شهادت طلبی مردم نمی تواند مقاومت کند، زیرا مردم در هر حالت به مبارزه ادامه می دادند.
..: آخرین ارسال ها :..
مناسبتها : برگزاری راهپیمایی 22 بهمن 1391در پهنایی
مناسبتها : رزمایش گردانهای واکنش سریع بیت المقدس - پایگاه مقاومت
[عناوین آرشیوشده]
کپی برداری از مطالب وبلاگ فقط با ذکر منبع مجاز میباشد .
All Rights Reserved 2005-2006 © by
RostayPahnaey.parsiblog.com
This Template Designed By Mohammad Bagheri | power ByParsiBlog
wwWw.Theam.TK -
wWw.TMPfa.TK -
wWw.MyBaran.TK
لینک ثابتنظرات شما ()